Kritisch denken
Onder kritisch denken wordt verstaan het reflecteren op eigen handelen, het perspectief van anderen in kunnen nemen. (multi-perspectivisch denken) en het vermogen om informatie (bronnen) op waarde te schatten. Wat de waarde is van informatie, is afhankelijk van het doel dat je hebt met de vergaarde informatie. De vaardigheid kritisch denken is in toenemende mate van belang, met name als het gaat om het vermogen om informatie op waarde te schatten. Door de sterke toename van beschikbare informatie, vooral door de invloed van ICT, wordt het belang van informatie op waarde kunnen schatten steeds belangrijker. Voor de juiste interpretatie van deze informatie is het van belang dat leerlingen perspectief leren in te nemen.
Kritisch denken in De Schoolwebwinkel:
Het leren analyseren, vergelijken, concluderen, interpreteren en evalueren zijn vaardigheden die belangrijk zijn om een succesvolle webwinkel te kunnen runnen. Deze vaardigheden komen kinderen tegen door het beheren van de webshop. Wat gaat goed en wat gaat niet goed?
Het bewust worden van eigen handelen, zelfreflectie, een eigen visie hebben en een onderbouwde eigen mening kunnen formuleren, komt eveneens terug in het maken en beheren van de webshop. In de lessen komen regelmatig opdrachten aan bod, waarbij kinderen een eigen mening moeten vormen en later delen met anderen bijvoorbeeld door een discussie. In de praktijklessen worden de kinderen aangesproken op vragen als: Zijn de producten van goede kwaliteit? Loopt de communicatie goed? Worden de klanten goed behandeld? Werken we goed samen? Is de site op orde en klopt de inhoud?
Vanuit De Schoolwebwinkel leren de kinderen hoe je informatie op waarde kunt schatten, bijvoorbeeld door websites en webshop te vergelijken. Maar ook door te zien welke valkuilen er zijn met betrekking tot informatie op mobiel internet, bijvoorbeeld met spelletjes en abonnementen.